أخبار رئيسية إضافيةأخبار عاجلةعرب ودولي

#كفاية_بقى_ياسيسي يتصدّر الترند… وناشط يتهمه بالتطهير العرقي

يسيطر السجال الدائر بين الانقلابي عبد الفتاح السيسي، والممثل والمقاول محمد علي، على قائمة الأكثر تداولا لموقع تويتر في مصر. واستمر وسما #السيسي_كذاب و#ارحل_يا_سيسي في القائمة، وحاولت الكتائب الإلكترونية الرد بوسم #شعبك_مصدقك_ياسيسي، والذي بدوره تحول لمنصة سخرية وهجوم عليه.

ودخل وسم “#كفاية_بقى_ياسيسي” ليكتسح بقوة وينافس على صدارة القائمة العالمية، بعد أن دعت صفحة أسرار محمد علي على موقع فيسبوك للتدوين عبر الوسم، واعلان علي الحرب على السيسي، وتعهده باطلاق ثورة ضده، وحمل الوسم أجواء ثورة يناير وصورها.

كما دخل الناشط السيناوي مسعد أبو فجر في السجال، بعد أن نشر فيديو يهاجم فيه السيسي وحربه على الإرهاب المزعوم، ويصفها بالتطهير العرقي، وأنها جزء من ترتيبات صفقة القرن، كما اتهم أبو فجر السيسي ونجله محمود المسيطر على المخابرات العامة بتجارة المخدرات، واستقبال تجارها في قصر الرئاسة، لينتشر الفيديو بعد أن أعادت صفحة محمد علي نشره، ويدشن ناشطون وسما يحمل اسمه.

ومع صورة ميدان التحرير، كتبت مريم طارق: “‏yes we can “نعم نستطيع. #كفاية_بقى_ياسيسي”، وتوقع مالك: “‏Revolution is coming الثورة قادمة. #كفايه_بقي_ياسيسي”. وسخرت رغد: “‏عمالين تسألوا المليارات اللي دخلت مصر سواء قروض أو هدايا أو مساعدات راحت فين؟؟ ولما تعرفوا أنها في قصور لهم وسجون لكم تزعلوا.. عجبا لكم يا شعب مصر. #كفايه_بقى_ياسيسي”.

وتعجب “الصقر”: “‏‎#كفايه_بقى_ياسيسي. يعني بنبني في العاصمة الإدارية دولة.. فاهمين.. يكونش ناوي يلم أتباعه ويقفل عليهم الباب، ويرمينا احنا بقيت الشعب، في الشارع. #السيسي_كداب “.

وغردت ندى مصطفى: “‏سنين وأنت بتخدعنا .. معييش مفيش أجيبلكم منين اتبرعوا لمصر هاتو الفكة إنتو فقرا أوي احنا وطن ضايع إحنا شبه دولة أنا لو ينفع أتباع لتباع وعمال تغلي علينا كل حاجة حتى النفس بقي بفلوس، وأنت سارق فلوسنا ومعيشنا في ضنك عشان تنام في قصور أنت ومراتك وعصابتك يا حقير. ‎#كفايه_بقى_ياسيسي”.

وتوقع الناشط أحمد عز العرب: “‏مؤتمر الشباب القادم للرد على مسعد أبو فجر ولا.. ‎#كفايه_بقى_ياسيسي”. ونقل حساب “الملاك الحزين”: “‏الناشط السيناوي مسعد أبو فجر: ابن السيسي يمتلك شبكة لتهريب البودرة في سيناء.. مسعد: السيسي استقبل تجار البودرة في قصر الاتحادية .. مسعد: المسجلين وأصحاب السوابق وتجار البودرة يديرون الحرب في سيناء مع لواءات الجيش من داخل وزارة الدفاع. #كفاية_بقي_ياسيسي”.

وقالت فاطمة جعفر: “‏يا خرابي على فيديو مسعد أبو فجر أظن واحد كتب الدستور مش هتعرفوا تقولوه عليه شمام ولا إخوان. #كفايه_بقى_ياسيسي”. ورأت سحر صلاح: “‏دخول ‎#مسعد_أبو_فجر على خط دليل على احتدام الخلاف والصراع.. #الخلاصة #كفاية_بقى_ياسيسي”.

وغرد عزيز “‏نزلت من أوروبا علشان 30 يوليو وأخويه القعيد صمم ينزل ضد مرسي ووثقنا فيك يا سيسي بس يا ريتك ما عملت المؤتمر بنت على حقيقتك وبدل ما كنت تهددنا لا تختارو أسلم لهم الحكم لا ترضوا باللي بعمله.. الناس قرفت واستحملت علشانك اللي مفيش حد يستحمله قولنا هترجع مصر تكون قد الدنيا. ‎#كفاية_بقي_ياسيسي”.

وقال محمد “‏‎#كفايه_بقى_ياسيسي.. كفايه بقى فرّقتنا وزرعت الكره والغلّ والحقد بين أبناء الشعب الواحد .. وخليتنا بنشمت في بعض وضيعت الترابط والمودة الي كانت ما بينا بجد الله يلعنك أنت وكل ما كان ليه سبب في الي احنا وصلناله ده”.

علشان تصدقو كلامي ان #السيسي_كذاب اسمعو الراجل بيقول ايه؟ #سيناء وما أدراك ما سيناء

علشان تصدقو كلامي إن #السيسي_كذاب اسمعو لمسعد أبوفجر – اللي الدنيا كلها تعرف مين هو وقيمته بين أهالي سيناء – بيقول ايه؟ (السيسي إستقبل تجار البودرة والمخدرات السيناويه في القصر الجمهوري .. ومحمود إبنه هو المستفيد الأول من شغل التهريب في سيناء !!)

Posted by ‎أسرار محمد علي – Mohamed Ali Secrets‎ on Sunday, September 15, 2019

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى